im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Łodzi

Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRACY

KATOLICKIEGO PRZEDSZKOLA PARAFIALNEGO

im. bł. Edmunda Bojanowskiego

DANE PRZEDSZKOLA:

  • Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Katolickie Przedszkole Parafialne im. Bł. Edmunda Bojanowskiego .
  • Przedszkole ma swoją siedzibę w budynku będącym własnością Parafii św. Wojciecha przy ul. Rzgowskiej 242 w Łodzi .
  • Organem prowadzącym jest Parafia św. Wojciecha w osobie księdza proboszcza.
  • Przedszkole jest placówka katolicką, której całokształt opiera się na systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół Katolicki.
  • Wychowanie i nauczanie w przedszkolu oparte jest na programie integralnego wychowania według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego.
  • Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz o przepisach prawnych wydanych na ich podstawie.
  • Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Łodzi.

 

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA:

  • Wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych.
  • Sprawowanie opieki nad dziećmi w wieku 3-5 lat, w atmosferze akceptacji umożliwiającej dzieciom osiąganie dojrzałości szkolnej.
  • Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.
  • Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka.

POWYŻSZE CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLE REALIZUJE POPRZEZ WYCHOWANIE I OPIEKĘ OPARTĄ NA ZASADACH PERSONALIZMU CHRZEŚCIJAŃSKIEGO UWZGLEDNIAJĄCEGO:

  • Zapewnienie opieki w atmosferze akceptacji i poczucia bezpieczeństwa
  • Kształtowanie właściwego obrazu Boga
  • Wdrażanie do codziennej modlitwy i czynnego uczestnictwa we Mszy św., co najmniej raz w miesiącu.
  • Wychowanie do miłości Boga i Matki Najświętszej
  • Pomaganie w odkrywaniu siebie, drugiego człowieka otaczającego świata postrzeganego jako dar Boga
  • Wyrabianie szacunku wobec siebie i każdego człowieka
  • Uczenie miłości do Ojczyzny, budzenie poczucia tożsamości narodowej
  • Budzenie poczucia więzi z rodziną, rówieśnikami, środowiskiem i krajem rodzinnym
  • Zapewnienie bezpieczeństwa i przyjaznych warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci
  • Zachęcanie do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego świata
  • Rozpoznawanie i zaspokojenie indywidualnych potrzeb dzieci
  • Rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dzieci
  • Rozwijanie wrażliwości moralnej
  • Rozwijanie wrażliwości estetycznej i budzenie aktywności twórczej
  • Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym
  • Organizowanie różnych form wychowania religijnego dzieci, w razie potrzeby udzielanie informacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy materialnej.

W PRZEDSZKOLU PRZESTRZEGANE SĄ PRAWA DZIECKA:

Każde dziecko ma prawo do:

  • Akceptacji takim jakim jest
  • Życzliwego traktowania
  • Zapewnienia mu higieny pracy umysłowej
  • Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej
  • Ochrony i poszanowania godności osobistej
  • Partnerskiej rozmowy na każdy temat
  • Spokoju i samotności gdy potrzebuje
  • Indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju
  • Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw

ZASOBY LUDZKIE

Wykwalifikowana kadra pedagogiczna, stale podnosząca swoje kompetencje poprzez różne formy doskonalenia zawodowego.

Zespół specjalistów: logopeda, nauczyciel: gimnastyki ogólno-rozwojowej, rytmiki, języka angielskiego, tańca i zajęć plastycznych.

ZASOBY MATERIALNE

Sale wyposażone w różne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci, kącik logopedyczny oraz plac zabaw.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent naszego przedszkola na miarę swoich możliwości jest:

  • człowiekiem uczciwym, prawym i dobrym, szanującym siebie i innych
    w swoich wyborach kieruje się najwyższą wartością jaką jest Bóg i wybiera dobro innych
    dąży do wolności, zna i akceptuje swoją wartość jako osoby
  • rozwija swoje dary i talenty
  • potrafi współdziałać w grupie, przestrzega ustalonych zasad i reguł, potrafi poradzić sobie z porażką
  • jest w znacznym stopniu samodzielny, zaradny, komunikatywny, otwarty, wrażliwy, twórczy, ciekawy świata, poszukujący
  • jest przygotowany do podjęcia nauki szkolnej, wykazuje dojrzałość emocjonalną i społeczną

IDEAŁ WYCHOWAWCY:

Nauczyciel w naszym przedszkolu:

  • Jest osobą kierującą się w życiu wartościami chrześcijańskimi, jest człowiekiem godnym zaufania, otwarty, dobry, prawy, uczciwy, szanuje siebie i innych, jest życzliwy i twórczy, konsekwentny w działaniu,
  • Jest kompetentny, wykwalifikowany, zaangażowany w pracę z dziećmi,
  • Poszerza swoja wiedzę i zbiera doświadczenie poprzez uczestnictwo w różnych kursach i szkoleniach,
  • Potrafi przyznać się do błędów,
  • Wspiera dziecko w trudnych sytuacjach,
  • Wspiera rodziców w ich działaniach wychowawczych.

 

TWORZENIE DOBREGO KLIMATU I TROSKA O KULTURĘ

Pracownicy przedszkola:

  • Tworzą pozytywną atmosferę wpływającą na środowisko wychowawczo-dydaktyczne placówki
  • Utrzymują przyjazne relacje z innymi pracownikami i rodzicami
  • Odznaczają się wysokim poziomem kultury osobistej
  • Świadczą swoją postawą o wartościach chrześcijańskich

NORMY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU

Normy zachowania się podczas posiłków:

  • Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
  • Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
  • Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  • Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  • Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, stawiamy je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.

Normy zachowania się w łazience:

a) Mycie rąk:

  • Podwijamy rękawy, aby się nie zmoczyły.
  • Moczymy ręce, aby trochę rozpuściło się mydło, które usuwa brud.
  • Pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę, tak aby każdy palec był umyty.
  • Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie zmyć mydło.
  • Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć podłogi.
  • Nie chlapiemy celowo kolegów oraz wszystkiego wokół.
  • Wycieramy bardzo dokładnie dłonie, każdy palec oddzielnie.
  • Ręcznik jednorazowy wyrzucamy do pojemnika.
  • Odwijamy rękawy.

Ręce myjemy:

  • Zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu.
  • Zawsze po wyjściu z toalety.
  • Zawsze po powrocie z podwórka.

b) Mycie zębów:

  • Do kubka wlewamy wodę.
  • Dwu-, trzykrotnie płuczemy usta.
  • Wyciskamy pastę na szczoteczkę.
  • Myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek.
  • Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.
  • Płuczemy dokładnie szczoteczką i kubek.
  • Wkładamy szczoteczkę do kubka, go góry włosiem.
  • Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.

Higiena potrzeb fizjologicznych:

  • Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
  • Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.

Normy zachowania się w szatni:

  • Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo.
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
  • Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
  • Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.

Normy zachowania się w sali zabaw:

  • Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
  • Bieganie w sali jest zabronione.
  • Dzielimy się zabawkami.
  • Staramy się mówić umiarkowanym głosem.
  • Sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
  • Staramy się nie mówić głośno, gdy:
    Inni cicho pracują
    Inni się bawią.
    Czytamy i słuchamy.
    Inni odpoczywają.

Normy zachowania się w ogrodzie przedszkolnym:

  • Bezpiecznie korzystamy z urządzeń ogrodowych.
  • Nie popychamy się przy wchodzeniu na zjeżdżalnię.
  • Nie podchodzimy do huśtawek będących w ruchu.
  • W ogrodzie poruszamy się bez potrącania innych.
  • W piaskownicy nie sypiemy innych dzieci piaskiem oraz nie wynosimy piasku na trawę.
  • Nie niszczymy zabawek ogrodowych, a po skończonej zabawie zabieramy je na taras.
  • Nie niszczymy zieleni w ogrodzie.
  • Nie rzucamy śmieci na trawnik.

 

KODEKS PRZEDSZKOLAKA:

  • Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
  • Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
  • Szanuję cudzą własność.
  • Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuję od innych.
  • Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
  • Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym
  • Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
  • Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
  • Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam.
  • Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.

SYSTEMY MOTYWACJI STOSOWANE W PRZEDSZKOLU

System motywowania dzieci.

  • Ukazywanie dziecku jego mocnych stron.
  • Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków
  • Pokazywanie ze dziecko potrafi więcej niż myśli.
  • Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
  • Dodawanie pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.

System nagradzania dzieci.

  • Pochwała w obecności innych dzieci.
  • Pochwała dla rodziców.
  • Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
  • Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
  • Okazanie przez nauczyciela akceptacji i pochwały
  • Nagradzanie drobnym upominkiem

System konsekwencji.

  • Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
  • Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
  • Odsunięcie na chwilę dziecka od zabawy.
  • Pozbawienie możliwości korzystania z atrakcyjnej zabawki.
  • Omówienie nagannego zachowania z grupą dzieci.

System diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • Przeprowadzenie diagnozy wstępnej
  • Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
  • Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
  • Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
  • Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy)
  • Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów
  • Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
  • Albumów, kronik
  • Materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
  • Rozmów
  • Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • Ankiet
  • Rozmów z nauczycielami, rodzicami
  • Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
  • Arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
  • Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
  • Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych.

Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
  • Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
  • Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
  • Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
  • Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
  • Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują po przeprowadzeniu diagnozy końcowej.

SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU

Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

  • Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
  • Informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej
  • Włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola
  • Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców: zebrania, warsztaty dla rodziców
  • Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
  • Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
  • Podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej
  • Współpraca z parafią, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, domem pomocy społecznej, biblioteką, itp.
  • Włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy itp.

Na wniosek rodziców i personelu przedszkola koncepcja może być modyfikowana