KONCEPCJA PRACY
KATOLICKIEGO PRZEDSZKOLA PARAFIALNEGO
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
DANE PRZEDSZKOLA:
- Przedszkole posiada nazwę w brzmieniu: Katolickie Przedszkole Parafialne im. Bł. Edmunda Bojanowskiego .
- Przedszkole ma swoją siedzibę w budynku będącym własnością Parafii św. Wojciecha przy ul. Rzgowskiej 242 w Łodzi .
- Organem prowadzącym jest Parafia św. Wojciecha w osobie księdza proboszcza.
- Przedszkole jest placówka katolicką, której całokształt opiera się na systemie wartości chrześcijańskich głoszonych przez Kościół Katolicki.
- Wychowanie i nauczanie w przedszkolu oparte jest na programie integralnego wychowania według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego.
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz o przepisach prawnych wydanych na ich podstawie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Łodzi.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA:
- Wspomaganie i ukierunkowanie indywidualnego wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych.
- Sprawowanie opieki nad dziećmi w wieku 3-5 lat, w atmosferze akceptacji umożliwiającej dzieciom osiąganie dojrzałości szkolnej.
- Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci.
- Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka.
POWYŻSZE CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLE REALIZUJE POPRZEZ WYCHOWANIE I OPIEKĘ OPARTĄ NA ZASADACH PERSONALIZMU CHRZEŚCIJAŃSKIEGO UWZGLEDNIAJĄCEGO:
- Zapewnienie opieki w atmosferze akceptacji i poczucia bezpieczeństwa
- Kształtowanie właściwego obrazu Boga
- Wdrażanie do codziennej modlitwy i czynnego uczestnictwa we Mszy św., co najmniej raz w miesiącu.
- Wychowanie do miłości Boga i Matki Najświętszej
- Pomaganie w odkrywaniu siebie, drugiego człowieka otaczającego świata postrzeganego jako dar Boga
- Wyrabianie szacunku wobec siebie i każdego człowieka
- Uczenie miłości do Ojczyzny, budzenie poczucia tożsamości narodowej
- Budzenie poczucia więzi z rodziną, rówieśnikami, środowiskiem i krajem rodzinnym
- Zapewnienie bezpieczeństwa i przyjaznych warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci
- Zachęcanie do aktywności badawczej i obserwacji otaczającego świata
- Rozpoznawanie i zaspokojenie indywidualnych potrzeb dzieci
- Rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu dzieci
- Rozwijanie wrażliwości moralnej
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej i budzenie aktywności twórczej
- Wspieranie rodziców w procesie wychowawczym
- Organizowanie różnych form wychowania religijnego dzieci, w razie potrzeby udzielanie informacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy materialnej.
W PRZEDSZKOLU PRZESTRZEGANE SĄ PRAWA DZIECKA:
Każde dziecko ma prawo do:
- Akceptacji takim jakim jest
- Życzliwego traktowania
- Zapewnienia mu higieny pracy umysłowej
- Ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej
- Ochrony i poszanowania godności osobistej
- Partnerskiej rozmowy na każdy temat
- Spokoju i samotności gdy potrzebuje
- Indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju
- Zabawy i wyboru towarzyszy zabaw
ZASOBY LUDZKIE
Wykwalifikowana kadra pedagogiczna, stale podnosząca swoje kompetencje poprzez różne formy doskonalenia zawodowego.
Zespół specjalistów: logopeda, nauczyciel: gimnastyki ogólno-rozwojowej, rytmiki, języka angielskiego, tańca i zajęć plastycznych.
ZASOBY MATERIALNE
Sale wyposażone w różne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci, kącik logopedyczny oraz plac zabaw.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszego przedszkola na miarę swoich możliwości jest:
- człowiekiem uczciwym, prawym i dobrym, szanującym siebie i innych
w swoich wyborach kieruje się najwyższą wartością jaką jest Bóg i wybiera dobro innych
dąży do wolności, zna i akceptuje swoją wartość jako osoby - rozwija swoje dary i talenty
- potrafi współdziałać w grupie, przestrzega ustalonych zasad i reguł, potrafi poradzić sobie z porażką
- jest w znacznym stopniu samodzielny, zaradny, komunikatywny, otwarty, wrażliwy, twórczy, ciekawy świata, poszukujący
- jest przygotowany do podjęcia nauki szkolnej, wykazuje dojrzałość emocjonalną i społeczną
IDEAŁ WYCHOWAWCY:
Nauczyciel w naszym przedszkolu:
- Jest osobą kierującą się w życiu wartościami chrześcijańskimi, jest człowiekiem godnym zaufania, otwarty, dobry, prawy, uczciwy, szanuje siebie i innych, jest życzliwy i twórczy, konsekwentny w działaniu,
- Jest kompetentny, wykwalifikowany, zaangażowany w pracę z dziećmi,
- Poszerza swoja wiedzę i zbiera doświadczenie poprzez uczestnictwo w różnych kursach i szkoleniach,
- Potrafi przyznać się do błędów,
- Wspiera dziecko w trudnych sytuacjach,
- Wspiera rodziców w ich działaniach wychowawczych.
TWORZENIE DOBREGO KLIMATU I TROSKA O KULTURĘ
Pracownicy przedszkola:
- Tworzą pozytywną atmosferę wpływającą na środowisko wychowawczo-dydaktyczne placówki
- Utrzymują przyjazne relacje z innymi pracownikami i rodzicami
- Odznaczają się wysokim poziomem kultury osobistej
- Świadczą swoją postawą o wartościach chrześcijańskich
NORMY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Normy zachowania się podczas posiłków:
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
- Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
- Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
- Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, stawiamy je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.
Normy zachowania się w łazience:
a) Mycie rąk:
- Podwijamy rękawy, aby się nie zmoczyły.
- Moczymy ręce, aby trochę rozpuściło się mydło, które usuwa brud.
- Pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę, tak aby każdy palec był umyty.
- Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie zmyć mydło.
- Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć podłogi.
- Nie chlapiemy celowo kolegów oraz wszystkiego wokół.
- Wycieramy bardzo dokładnie dłonie, każdy palec oddzielnie.
- Ręcznik jednorazowy wyrzucamy do pojemnika.
- Odwijamy rękawy.
Ręce myjemy:
- Zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu.
- Zawsze po wyjściu z toalety.
- Zawsze po powrocie z podwórka.
b) Mycie zębów:
- Do kubka wlewamy wodę.
- Dwu-, trzykrotnie płuczemy usta.
- Wyciskamy pastę na szczoteczkę.
- Myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek.
- Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą.
- Płuczemy dokładnie szczoteczką i kubek.
- Wkładamy szczoteczkę do kubka, go góry włosiem.
- Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.
Higiena potrzeb fizjologicznych:
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
- Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
Normy zachowania się w szatni:
- Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo.
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
- Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
- Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
Normy zachowania się w sali zabaw:
- Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
- Bieganie w sali jest zabronione.
- Dzielimy się zabawkami.
- Staramy się mówić umiarkowanym głosem.
- Sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
- Staramy się nie mówić głośno, gdy:
Inni cicho pracują
Inni się bawią.
Czytamy i słuchamy.
Inni odpoczywają.
Normy zachowania się w ogrodzie przedszkolnym:
- Bezpiecznie korzystamy z urządzeń ogrodowych.
- Nie popychamy się przy wchodzeniu na zjeżdżalnię.
- Nie podchodzimy do huśtawek będących w ruchu.
- W ogrodzie poruszamy się bez potrącania innych.
- W piaskownicy nie sypiemy innych dzieci piaskiem oraz nie wynosimy piasku na trawę.
- Nie niszczymy zabawek ogrodowych, a po skończonej zabawie zabieramy je na taras.
- Nie niszczymy zieleni w ogrodzie.
- Nie rzucamy śmieci na trawnik.
KODEKS PRZEDSZKOLAKA:
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoją kolej podczas zabawy.
- Szanuję cudzą własność.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować, i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym
- Pomagam innym: młodszym i mniej sprawnym dzieciom.
- Próbuję samodzielnie rozwiązać sytuację problemową, zgodnie z ogólnie przyjętymi normami.
- Stosuję formy grzecznościowe; proszę, dziękuję, przepraszam.
- Wiem, że w przedszkolu jestem po to, aby nauczyć się wszystkiego, co będzie mi potrzebne w szkole.
SYSTEMY MOTYWACJI STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
System motywowania dzieci.
- Ukazywanie dziecku jego mocnych stron.
- Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków
- Pokazywanie ze dziecko potrafi więcej niż myśli.
- Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
- Dodawanie pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.
System nagradzania dzieci.
- Pochwała w obecności innych dzieci.
- Pochwała dla rodziców.
- Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
- Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
- Okazanie przez nauczyciela akceptacji i pochwały
- Nagradzanie drobnym upominkiem
System konsekwencji.
- Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
- Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
- Odsunięcie na chwilę dziecka od zabawy.
- Pozbawienie możliwości korzystania z atrakcyjnej zabawki.
- Omówienie nagannego zachowania z grupą dzieci.
System diagnozowania osiągnięć dzieci:
- Przeprowadzenie diagnozy wstępnej
- Szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju,
- Informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej
- Półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza, wnioski do dalszej pracy,
- Bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników obserwacji,
- Przeprowadzenie diagnozy końcowej, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- Prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy)
- Teczek prac, kart pracy i innych dokumentów
- Arkuszy obserwacji rozwoju dziecka
- Albumów, kronik
- Materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- Rozmów
- Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- Ankiet
- Rozmów z nauczycielami, rodzicami
- Obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
- Arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
- Innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela
- Wyniki badania osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- Nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania.
- Nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu.
- Informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli.
- Rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica.
- Na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka.
- Informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują po przeprowadzeniu diagnozy końcowej.
SPOSOBY WSPÓŁPRACY ORGANIZOWANEJ W PRZEDSZKOLU
Sposoby współpracy z rodziną dziecka:
- Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń,
- Informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej
- Włączanie rodziców i innych członków rodzin do podejmowania działań na rzecz przedszkola
- Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców: zebrania, warsztaty dla rodziców
- Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
- Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:
- Podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej
- Współpraca z parafią, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, domem pomocy społecznej, biblioteką, itp.
- Włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy itp.
Na wniosek rodziców i personelu przedszkola koncepcja może być modyfikowana