WIZJA PRZEDSZKOLA opiera się na chrześcijańskiej wizji osoby, głoszonej przez Kościół katolicki i urzeczywistnianiu wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka.
MISJĄ PRZEDSZKOLA jest wychowanie dzieci w duchu katolickim. W tym kontekście postawą realizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego jest odniesienie do Boga według zaleceń bł. Edmunda Bojanowskiego: „najważniejszym celem wychowania jest, aby człowiek stawał się obrazem i podobieństwem Boga na ziemi”, co prowadzić ma do skierowania uczuć dziecka do Boga, drugiego człowieka, ojczyzny, do wszystkiego co piękne i szlachetne poprzez:
- kształtowanie oceny wartości życiowych zgodnych z prawdą i katolickim sumieniem, pełniejszego
- poznania Boga oraz poszanowania każdego człowieka,
- rozwijanie otwartości dzieci wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata,
- tworzenie dobrych nawyków w kontaktach z innymi,
- nawiązywanie kontaktu z Bogiem poprzez codzienną modlitwę, uczestnictwo w niedzielnej Mszy Świętej, w nabożeństwach, katechezę,
- poznanie tradycji świat kościelnych i narodowych,
- rozwijanie uczuć patriotycznych poprzez przygotowanie uroczystości z udziałem dzieci,
- rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem kraju
- rozwijanie poprawnej polszczyzny i kultury żywego słowa.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza przedszkola realizowana jest według następujących obszarów i celów szczegółowych:
Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:
- wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
- stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
- poznanie i rozwijanie zmysłów,
- rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych.
Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:
- rozwijanie procesów poznawczych,
- kształtowanie wyobraźni,
- ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda),
- rozwijanie intelektu, mowy, twórczego myślenia i działania,
- rozwijanie talentów i zdolności.
Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych:
- uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami,
- kształtowanie sfery uczuciowej,
- wdrażanie w system wartości i norm społecznie akceptowanych (w rodzinie, w przedszkolu, w społeczeństwie oraz w ojczyźnie),
- ukazywanie wartości więzi rodzinnych i kształtowanie postaw sprzyjających przyjęciu przyszłych ról w rodzinie,
- poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji (rodzinnych, religijnych, narodowych),
- kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem,
- kształtowanie postaw sprzyjających świętowaniu, obrzędowości, wspólnotowości i spędzaniu wolnego czasu w rodzinie i środowisku,
- wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych.
Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:
- uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
- rozwijanie twórczości teatralnej,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki i tworzenia własnych prac plastyczno-technicznych.
Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:
- kształtowanie sumienia, właściwej samooceny i odpowiedzialności za własne czyny z wykorzystaniem systemu nagród i kar,
- kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka, obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia w rodzinie i społeczeństwie,
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji do niesienia im konkretnej pomoc.
Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:
- wprowadzanie w świat symbol i wartości religijnych przybliżających rzeczywistość Chrztu świętego i wynikającej z niego prawdy o dziecięctwie Bożym,
- ukazanie Dzieciątka Jezus jako wzoru do naśladowania dla dziecka, a Świętej Rodziny jako wzoru dla rodziny, roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych,
- poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i Bożym,
- przybliżanie prawdy o życiu człowieka w wymiarze doczesnym i wiecznym,
- uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne,
- wprowadzanie do przeżywania wydarzeń roku liturgicznego.