im. bł. Edmunda Bojanowskiego w Łodzi

Wizja i misja przedszkola

WIZJA PRZEDSZKOLA opiera się na chrześcijańskiej wizji osoby, głoszonej przez Kościół katolicki i urzeczywistnianiu wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich w procesie integralnego wychowania dziecka.

MISJĄ PRZEDSZKOLA jest wychowanie dzieci w duchu katolickim. W tym kontekście postawą realizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego jest odniesienie do Boga według zaleceń bł. Edmunda Bojanowskiego: „najważniejszym celem wychowania jest, aby człowiek stawał się obrazem i podobieństwem Boga na ziemi”, co prowadzić ma do skierowania uczuć dziecka do Boga, drugiego człowieka, ojczyzny, do wszystkiego co piękne i szlachetne poprzez:

  • kształtowanie oceny wartości życiowych zgodnych z prawdą i katolickim sumieniem, pełniejszego
  • poznania Boga oraz poszanowania każdego człowieka,
  • rozwijanie otwartości dzieci wobec siebie, innych ludzi i otaczającego świata,
  • tworzenie dobrych nawyków w kontaktach z innymi,
  • nawiązywanie kontaktu z Bogiem poprzez codzienną modlitwę, uczestnictwo w niedzielnej Mszy Świętej, w nabożeństwach, katechezę,
  • poznanie tradycji świat kościelnych i narodowych,
  • rozwijanie uczuć patriotycznych poprzez przygotowanie uroczystości z udziałem dzieci,
  • rozwijanie zainteresowań pięknem i bogactwem kraju
  • rozwijanie poprawnej polszczyzny i kultury żywego słowa.

Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza przedszkola realizowana jest według następujących obszarów i celów szczegółowych:

Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:

  • wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych,
  • stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa,
  • poznanie i rozwijanie zmysłów,
  • rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych.

Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:

  • rozwijanie procesów poznawczych,
  • kształtowanie wyobraźni,
  • ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda),
  • rozwijanie intelektu, mowy, twórczego myślenia i działania,
  • rozwijanie talentów i zdolności.

Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych:

  • uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami,
  • kształtowanie sfery uczuciowej,
  • wdrażanie w system wartości i norm społecznie akceptowanych (w rodzinie, w przedszkolu, w społeczeństwie oraz w ojczyźnie),
  • ukazywanie wartości więzi rodzinnych i kształtowanie postaw sprzyjających przyjęciu przyszłych ról w rodzinie,
  • poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji (rodzinnych, religijnych, narodowych),
  • kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem,
  • kształtowanie postaw sprzyjających świętowaniu, obrzędowości, wspólnotowości i spędzaniu wolnego czasu w rodzinie i środowisku,
  • wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych.

Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:

  • uwrażliwianie na piękno otaczającego świata,
  • rozwijanie twórczości teatralnej,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  • uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki i tworzenia własnych prac plastyczno-technicznych.

Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:

  • kształtowanie sumienia, właściwej samooceny i odpowiedzialności za własne czyny z wykorzystaniem systemu nagród i kar,
  • kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka, obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia w rodzinie i społeczeństwie,
  • kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji do niesienia im konkretnej pomoc.

Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:

  • wprowadzanie w świat symbol i wartości religijnych przybliżających rzeczywistość Chrztu świętego i wynikającej z niego prawdy o dziecięctwie Bożym,
  • ukazanie Dzieciątka Jezus jako wzoru do naśladowania dla dziecka, a Świętej Rodziny jako wzoru dla rodziny, roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych,
  • poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i Bożym,
  • przybliżanie prawdy o życiu człowieka w wymiarze doczesnym i wiecznym,
  • uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne,
  • wprowadzanie do przeżywania wydarzeń roku liturgicznego.